Friday, December 24, 2010

SAIA ANAK TAK BERGUNA

Hari yang dinanti2kan oleh semua calon PMR2010 kini tiba , ak & rakan2 sebayaku kini menunggu giliran untuk mengambil keputusan masing2 dgn penuh berdebar2 ,

seminggu sebelum hai keputusan bakal diumumkan ak sungguh semangat dan yakin bhawa keputusan PMR ku ditahap yg selamat walaupun tidak cemerlang ,setiap hari ak bertawakal dan memohon kpd-Nya agar aku diberikan keputusan PMR yg baik dgn niat aku tidak mahu mengecewakan kedua orang tua ku .

Adikku telah membanggakan nama keluarga kami dengan mendapat keputusan UPSR yg cemerlang iaitu 5A . Ya ! mmg tidak dinafikan adik ku seorang yg cemerlang dlm pelajaran , dan berbeza skali jika nak dibandingkan dgn diriku . ayahku slalu membangga-banggakan adikku dan lebih menyayanginya berbanding aku . ya ! aku akui aku sgt cemburu . aku merasa bhawa diriku ini seolah2 tidak berguna kpd keluarga ku .

aku sedar dan tahu bhawa ak seorang yg kurang dlm pelajaran , pelajaran ku hanya ditahap serdahana dan tidak secermerlang adikku . kini aku merasakan diriku tersisih dan tidak lagi mendapat perhatian keluarga, terutama ayahku . dlm PMR , ak hnya mendapat 2A 2B 3C dan 1D , ya aku sedar keputusan ini bukanlah yang diharapkan oleh kedua ibi bapaku , tapi aku berbangga mendapat keputusan sebegini berbanding dgn rakan2 ku yg lebih teruk hasilnya..

bagiku keputusan PMR ku ini tidak lah seteruk mana , krna dulu waktu sekolah aku slalu ponteng kelas , masuk kelas lambat bagi mane2 mata pelajaran yang aku kurang minat terutamanya MATH , setiap kali ujian math aku sering gagal walaupun aku sudah mencuba . aku putus asa bermula dari ujian percubaan PMR aku dahulu kerana aku gagal math , tapi . alhamdulillah pada PMR sebenar aku lulus . walaupun hanya cukup2 makan .

tapi tidak bagi ayahku , dia tidak nmpak ape yg telah aku usahakan slama ini , dia amat membenci kan aku . setelah mendapat tahu keputusan PMR ku yang ada 1D , dia begitu marah sehingga tidak menegur aku lagi . aku jadi takot untuk keluar bilik bila ayah ada dirumah . aku tahu aku telah mengecewakan dan mengsia-siakan pengorbanannya untuk ku selama ini , tapi hanya ini yang aku mampu berikan kpd ayah . yaa , aku memang ank yang tak berguna kpd org tua ku . aku hanya tahu memberikan masalah kpd mereka .

FATIN FARHANA ALIZAN

No comments:

Post a Comment